На Київщині 87,6% вимушених переселенців з Криму та зони проведення антитерористичної операції хотіли б самостійно придбати житло в кредит, втім, більшість цих громадян очікують, що такий кредит буде довготерміновим та за умови мінімального первинного внеску. Про такі настрої в середовищі вимушених переселенців свідчать результати опитування серед переселенців, проведене в Києві та Київській області за ініціативи громадської організації “Кримська діаспора” та Фонду «Держмолодьжитло».
Як зазначають члени ГО «Кримська діаспора», метою опитування, в якому взяло участь близько 2500 громадян-вимушених переселенців, було визначення кількості людей, що потребують придбання житла в нових місцях проживання, а також характер та необхідний обсяг допомоги у вирішенні житлового питання вказаних громадян.
Результати проведеного опитування свідчать, що майже 95% вимушених переселенців, які нині проживають на Київщині, змушені орендувати житло самостійно. При цьому 78% з опитаних громадян не планують повертатися на непідконтрольні Україні території у найближчі 5 років.
Також проведене опитування свідчить, що сім’ї внутрішніх переселенців налаштовані самостійно придбати житло в кредит, якщо умови надання такого кредиту будуть доступні. Так, 87,6% учасників опитування хотіли б скористатись іпотекою, водночас більше половини опитаних готові сплатити лише 10% від вартості житла в якості першого внеску.
Як повідомляє Держмолодьжитло, проблема житлового забезпечення сімей внутрішніх переселенців залишається однією з найактуальніших проблем вже більше двох років. Втім, більша частина цих людей хоч і потребують допомоги держави, прагнуть до найшвидшої соціальної адаптації в нових умовах, та хочуть нести користь своїй країні. Надаючи допомогу цим громадянам у вирішенні житлового питання, держава навзаєм отримає інтегрованих у суспільство, економічно активних громадян, які самі нестимуть користь державі.
«Фахівці Держмолодьжитла тримають постійний зв’язок з громадськими організаціями, що представляють, зокрема, внутрішніх переселенців. Досвід такого спілкування свідчить, що більшість внутрішніх переселенців є економічно активними громадянами, та прагнуть самостійно вирішити своє житлове питання, якщо умови придбання такого житла будуть для них доступні. Вирішити це питання можна шляхом впровадження пільгових ставок на житлове кредитування для таких громадян. Тож зараз нами вивчається можливість надання відповідної допомоги внутрішнім переселенцям через програму пільгового кредитування, зокрема, і за рахунок коштів міжнародних організацій», – наголосив Сергій Комнатний.
Нагадаємо, 18 травня на засіданні Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства Верховної Ради України одноголосно було прийнято рішення проект Закону про внесення змін до статті 4 Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» (щодо реалізації державних житлових програм), поданий Кабінетом Міністрів України, (реєстр. №4550 від 04.05.2016) винести на розгляд Верховної Ради України, рекомендувати включити його до порядку денного четвертої сесії та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу і в цілому як Закон.
Зазначений законопроект передбачає можливість надати особам, на яких поширюється дія пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 та абзаців четвертого, шостого і восьмого пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», державну підтримку будівництва доступного житла, яка полягає у фінансуванні державою 50 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або пільгового іпотечного житлового кредиту.
Крім того, пропонується збільшити з 3 до 10 відсотків річних процентну ставку фінансування за кредитами на будівництво (придбання) доступного житла у разі надання кредитів за рахунок бюджетних коштів фінансовою установою – виконавцем державної цільової програми будівництва (придбання) доступного житла.
Також, як повідомляється на сайті Мінрегіону, члени профільного Комітету висловили пропозицію при перегляді Закону про Держбюджет на 2016 рік передбачити видатки на діючі житлові програми.
Держмолодьжитло відзначає, що за розрахунками, кошти, які вкладаються державою у реалізацію житлових програм, частково повертаються до відповідних бюджетів вже в перший рік реалізації через сплату податків та обов’язкових платежів (за попередніми розрахунками – це близько 27,7%). Що ж стосується механізмів кредитування, то за умови, якщо кошти, які сплачуються в рахунок погашення зобов’язань за такими кредитами, будуть зараховуватись до спеціального фонду державного бюджету, можливо буде створити оборотний фінансовий ресурс, що знову спрямовуватиметься на кредитування будівництва житла.
Крім того, Програма Уряду також передбачає оптимізацію видатків на виплату допомоги по безробіттю шляхом запровадження фінансового стимулювання роботодавців до створення нових робочих місць, а безробітних – до активного пошуку роботи. На наше переконання, житлові програми в цьому питанні відіграють далеко не останню роль. Адже за розрахунками спеціалістів, одне робоче місце, що створюється в будівництві, додатково створює ще 5-7 робочих місць в суміжних галузях. Тобто, вкладання коштів державою у житлові програми, у будівництво – це також і створення нових робочих місць та оптимізація витрат з виплати допомоги по безробіттю.
Сподіваємося, що Верховна Рада України так само одноголосно, як і за результатами розгляду в профільному парламентському Комітеті, підтримає законопроект реєстр. №4550 та прийме його у першому читанні за основу і в цілому як Закон!